I oroliga tider, med inflation och höga räntor, kan det kännas svårt att anställa personal eftersom det innebär högre kostnader som kan vara svårt för företaget att täcka. Om bolaget ändå behöver en resurs för att vissa uppgifter eller för att de andra i teamet inte skall gå på knäna kan en interimskonsult vara en bra idé.
En interimskonsult kommer in som en tillfällig resurs till ett företag. Det kan vara av olika anledningar, till exempel för att implementera ett nytt system och sätta rutiner på plats, att axla en roll under en föräldraledighet eller för att avlasta med vissa arbetsuppgifter under tiden som företaget rekryterar till en ny roll. En interim roll kan vara under allt ifrån några månader till över ett år, beroende på företagets behov.
Hos VH Ekonomi är det främst vår ena delägare Emily som jobbar som interimskonsult. Emily har erfarenhet av roller som Ekonomiansvarig, Senior Accountant, Finance Manager och AP Process Specialist. Även våra andra kollegor inom bland annat löpande bokföring och lön har dock möjlighet att hjälpa er som interimskonsulter.
Det finns egentligen ingen bestämd definition av vad interimskonsulten gör, utan det är företaget som tar in interimskonsulten som bestämmer, meddela vilka behov ni har och vad ni behöver hjälp med så kan vi på VH Ekonomi hjälpa till!