3 anledningar att välja AB

23 maj. 2020 | Info - Ekonomi & lön

Vid årsskiftet beslutade regeringen att sänka aktiekapitalskravet från 50 000 kr till 25 000 kr. Tack vare detta gör man det enklare för fler entreprenörer att starta AB. Men varför skall du välja AB istället för enskild firma eller någon annan bolagsform?

Här kommer 3 starka anledningar att välja AB till dig som funderar.
  1. Det personliga ansvaret: Om det går dåligt för din enskilda firma och det går med stor förlust så är du personligt betalningsansvarig för alla dina skulder. Har du riktig otur kan du gå i personlig konkurs om ditt företag kraschar. Detta undviker du om du startar AB.
  2. Möjligheten till förmåner: Med ett AB har du möjlighet att erbjuda dig själv och din personal skattefria förmåner, såsom friskvårdsbidrag, avsättning till pension och olika försäkringar (vårdförsäkring undantaget). Det är dessutom avdragsgillt för företaget. Detta är inte möjligt att göra om du har en enskild firma.
  3. Utdelning: En av de största fördelarna med att driva ett aktiebolag! Om ditt företag går med vinst kan du en gång om året besluta om att ta ut utdelning vilket kortfattat innebär att du som ägare kan ta ut pengar till mycket lägre beskattning än vanlig lön. I en enskild firma får du inte göra det.

Osäker på var du ska börja för att starta ditt aktiebolag? VH Ekonomi hjälper dig gärna med att starta upp ditt AB. Kontakta oss på: veronica@vhekonomi.se eller 0731-42 30 33 så lägger vi upp en plan tillsammans!

Hos oss förstår du din ekonomi!

Ska vi börja med ett förutsättningslöst samtal kring er ekonomi?

Utdelning 2024 – Se över dina möjligheter

Utdelning 2024 – Se över dina möjligheter

2023 börjar gå mot sitt slut - har du sett över dina möjligheter till utdelning? Om du driver ett AB som går med vinst är en av de största fördelarna att du som ägare årligen kan ta ut en lågbeskattad utdelning med 20% skatt, baserat antingen på en schablonsumma eller...

Vad är en balansrapport?

Vad är en balansrapport?

En balansrapport är företagets uppställning över dess tillgångar och skulder. Tillgångarna i företagets balansrapport kan till exempel vara saldot på bankkontot och ofta innefattas också kundfordringar dvs bolagets obetalda kundfakturor. Om företaget har några...

Julklapp till anställda

Julklapp till anställda

På fredag är det bara 1 månad kvar till Julafton och det är hög tid att börja tänka på vad företaget skall köpa i julklapp till de anställda! Innan företaget börjar planera inköpen kan det vara bra att veta vilka beloppsgränser som gäller för att en julklapp skall...

Vad gör en interimskonsult?

Vad gör en interimskonsult?

I oroliga tider, med inflation och höga räntor, kan det kännas svårt att anställa personal eftersom det innebär högre kostnader som kan vara svårt för företaget att täcka. Om bolaget ändå behöver en resurs för att vissa uppgifter eller för att de andra i teamet inte...

Revisor och redovisningskonsult

Revisor och redovisningskonsult

Revisor och redovisningskonsult - vad är skillnaden? Många använder begreppen revisor och redovisningskonsult för att beskriva personen som sköter företagets bokföring och vet inte riktigt vad skillnaden är mellan de olika yrkesrollerna. Enkelt beskrivet kan man säga...

Engångsskatt eller tabellskatt?

Engångsskatt eller tabellskatt?

Om du någon gång har gjort en slutlön till en anställd som har lämnat företaget, betalat ut bonus eller lagt till retroaktiv lön till en arbetstagare har du nog funderat över vilken skatt som skall dras, engångsskatt eller tabellskatt. Vi vill ju inte att personen...

Vad kostar en anställd?

Vad kostar en anställd?

Är du egenföretagare och funderar på om det är dags att anställa? En av de vanligaste frågorna vi på VH Ekonomi får är hur mycket en anställd kostar inklusive avgifter och personalförmåner. Ett enkelt sätt att räkna för att få en ungefärlig uppskattning om kostnaden...

Korttidspermittering vid röda dagar

Korttidspermittering vid röda dagar

Som en följd av Covid-19 har många anställda nu blivit korttidspermitterade (KTP) och jobbar 20, 40, 60 eller 80% mindre än sin vanliga arbetstid. En vanlig arbetsvecka är det lätt att räkna ut hur mycket man skall jobba, är man korttidspermitterad 20% och skall jobba...